26 października 2015

Dieta, a nieznośne bóle brzucha

        Dziś przychodzę do Was z postem niekosmetycznym, ale jakże ważnym w naszym zdrowiu, urodzie i życiu codziennym. Oprócz dni, kiedy olśniewamy urodą, zdarzają się też takie, kiedy nie chce nam się wychodzić z domu. Pewne dolegliwości potrafią nam zepsuć nawet najpiękniejszy dzień! Dziś będzie kilka porad, jak uniknąć przykrych dolegliwości związanym z bólem brzucha, zapraszam. :)

 W naszej jamie brzusznej znajdują się narządy niezbędne do prawidłowego trawienia i wydalania. Wątroba, śledziona, trzustka, żołądek, jelito cienkie oraz grube. Niewłaściwa dieta oraz nieprawidłowe spożywanie posiłków mogą powodować bóle. Bóle brzucha to jednak nie bóle mięśni zewnętrznych, ale silne skurcze żołądka, jelit czy zbyt duże obciążenie wątroby, która zaczyna dokuczać zwłaszcza u osób w średnim wieku i nadużywających alkoholu.
Kiedy boli od czasu do czasu

Gdy ból brzucha pojawia się sporadycznie, na przykład po odejściu od świątecznego stołu, przy którym siedzieliśmy przez dwa dni, to sprawa jest jasna - przejedzenie, zbyt wiele ciężkostrawnych posiłków, brak ruchu – żołądek wtedy boleć będzie. Czasami ból brzucha zwiastuje też stan zapalny wywołany przez wirusy i bakterie, wtedy oprócz bólu pojawia się też biegunka oraz/lub wymioty. Jednak gdy często narzekamy na pobolewanie w prawym lub lewym boku, w podbrzuszu, mamy wzdęcia, gazy, wiele minut spędzamy w łazience zanim się wypróżnimy, to oprócz udania się do lekarza, powinniśmy dokładnie przeanalizować naszą dietę.

Niska jakość posiłków 

Należy zastanowić się czy w diecie nie ma zbyt wielu produktów wysoko przetworzonych, czyli z białej mąki, bez warzyw i owoców w świeżej postaci, tłustej, bo opartej na produktach smażonych. Produkty takie, o wiele szybciej wywołują uczucie głodu, po drugie są trudniej trawione. Z jednej strony brzuch jest więc jest wzdęty, z drugiej mamy ochotę przekąsić coś jeszcze… a kilogramy rosną. Na bóle brzucha także często skarżą się kobiety w ciąży. Ma to związek z naciskiem płodu na narządy wewnętrzne, z nieodpowiednią, zbyt jednostronną dietą (ciężarne często mają ochotę tylko na konkretne dania i wstręt do innych) oraz ograniczoną ilością ruchu. Gimnastyka, spacery, pływanie korzystnie wpływają na procesy trawienia, dlatego ciężarne skarżące się na bóle brzucha powinny stosować dietę lekkostrawną, pełną warzyw i owoców oraz w miarę możliwości wprowadzić do codziennego planu dnia ćwiczenia fizyczne. 

Zbyt wiele błonnika

Również osoby, które bardzo uważnie dobierają składniki posiłków mogą odczuwać bóle brzucha. Dzieje się tak wtedy, gdy spożywają zbyt wiele posiłków z dużą zawartością błonnika, a mają wrażliwy żołądek. Błonnik ma za zadanie wypełnić żołądek, dać wrażenie sytości, wspomaga także jelita w pracy i wydalaniu zbędnych produktów przemiany materii.
Jeśli jednak nagle do diety wprowadzimy pełnoziarniste pieczywo, pęczniejące ziarna i nie będziemy wypijać przynajmniej 1,5 l wody dziennie, cały układ pokarmowy może mieć problem z przetrawieniem i wydaleniem tak dużej ilości błonnika. Brzuch będzie wtedy wzdęty, bolesny, a nasz układ wydalniczy wcale nie będzie funkcjonował sprawniej. 

Jednoskładnikowa dieta odchudzająca

Szkodliwe dla żołądka mogą być także popularne, niskokaloryczne diety. Na przykład niegdyś popularna, do dzisiaj wciąż stosowana dieta oparta na kapuście. Kapusta ma działanie wiatropędne.
O ile zjedzenie porcji bigosu czy kapuśniaka u większości osób nie spowoduje żadnych dolegliwości, o tyle już karmienie się przez tydzień czy dwa potrawami ze świeżej kapusty może skończyć się poważną niestrawnością, gazami i skurczami mięśni gładkich. O dozgonnym wstręcie do kapusty nie wspominając.

Powoli Proszę Państwa! Powoli!

Ból brzucha to także niewłaściwy sposób spożywania posiłków. Pośpiech, ograniczanie się do dwóch, a nawet jednego, za to dużego posiłku dziennie, jedzenie na stojąco albo w drodze do przystanku - to się nie może skończyć inaczej jak problemami z żołądkiem. Osoby, które zauważyły, że jedzą właśnie tak, powinny jak najszybciej zmienić swoje przyzwyczajenia. Pięć małych posiłków dziennie zjedzonych spokojnie przy stole powinno sprawić, że po paru dniach odczują ulgę, przypływ energii, a bóle brzucha znikną. 
Dbacie o jakość swojego odżywiania?
Pozdrawiam serdecznie. :)


0 komentarze:

Prześlij komentarz

Jest mi bardzo miło, że odwiedzasz mój blog. Bedzie mi również miło, jeśli go zaobserwujesz. Pozdrawiam serdecznie i zapraszam! :)

Copyright © 2015 W Blasku Marzeń.
Szablon dostosowany przez: KAROGRAFIA